Thursday, July 10, 2014

Samba Brazil Menjadi Sambal Ikan Bilis

Image from Google


Aku memang mengharapkan kemenangan Germany dalam perlawanan separuh akhir hari ini, namun agak mengejutkan bila Brazil dibelasah begitu teruk. 7-1 tu. JDT itu hari pun kalah 6-1 dengan TRW dalam perlawanan separuh akhir liga tempatan. Ini bermakna JDT lebih hebat dari Brazil. Oh agak sarkastik ayat aku tu. Fans JDT jangan marah, itu cuma contoh aje. Heheheh.

Ini adalah satu pengajaran berguna buat Brazil agar tidak memandang rendah keupayaan lawan. Sekalipun kita sudah otai dalam dunia bolasepak, namun tidak bermakna pihak lawan tidak bagus. Setiap pasukan yang menyertai World Cup 2014 kali ini pasti ada kelebihan dan kekurangan yang tersendiri. Brazil mungkin over excited untuk menjulang kejuaraan hingga terlupa seketika matlamat mereka yang sebenar agaknya.

Permainan bolasepak nie bukan sekadar kita bermain untuk menyepak bola dan mendapatkan gol. Ianya lebih daripada itu. Kerjasama pasukan, latihan, strategi, imbuhan pemain, pengurusan memainkan peranan yang penting juga. Apa sekalipun kalau kita kalah, biarlah kita kalah dengan bermaruah. Kemudian kita perbaiki semula kelemahan dan mutu permainan. Next time, kita buat yang terbaik. All the best to all of you.

NMA: Harap-harap Germany tidak menggunakan sihir untuk menang. Oh kenapa aku agak sentimental kali ini. Terharu Germany menang agaknya. Huhuhu... :)