Wednesday, December 10, 2014

Belon

Image from Google

Seronok bila melihat anak semakin membesar. Secara tidak langsung mengingatkan aku pada waktu kecil. Bak kata orang, hidup ini ibarat roda. Dulu kita dibesarkan oleh ibu dan bapa. Bila sudah dewasa dan mendirikan rumahtangga serta beroleh cahaya mata, kita pula yang membesarkan anak. Sangat ironik bukan?

Minggu lepas, aku membawa anak dan isteri jalan-jalan ke Wakaf Che Yeh. Isteri pula bersungut nak membeli baju tidur kelawar. Dia nak jadi kelawar malam agaknya. Sambil jalan-jalan, kami usha-usha harga setiap gerai. Anak aku paling gembira dapat berjalan dan melihat gelagat orang.

Ketika sampai di satu gerai, langkah anak aku terhenti. Matanya macam terkebil-kebil. Aku dan isteri hanya tersenyum melihat telatahnya. Dia leka melihat belon-belon yang diikat pada tong gas. Matanya asyik memandang belon Upin dan Ipin tetapi dia tidak meminta-minta untuk dibelikan belon berkenaan.

Dia tidak pernah meminta-minta untuk dibelikan apa-apa jika berhujung minggu. Dia hanya melihat saja barang-barang mainan itu sambil mata kecilnya memandang umi dan abinya. Dia tidak pernah menangis mahupun mengamuk untuk dibelikan apa-apa. Aku berasa sebak pula apabila melihatnya lantas aku belikan belon karektor Ipin.

Anak aku ketawa penuh keriangan. Terkedek-kedek dia berjalan membawa belon Ipin yang sama besar dengan tubuh badannya. Aku dan isteri hanya mampu tertawa. Dahulu ketika aku masih kecil, macam manalah agaknya bila keluar berjalan-jalan. Adakah aku mengamuk atau menangis untuk dibelikan apa-apa? Akhirnya, aku sedar bukan mudah untuk membesarkan anak.

NMA: Terima kasih ibu dan ayah... :)