Tuesday, May 27, 2014

The Time Sharp Shooter

Image from Google

Telefon aku berdering. Aku angkat dan jawab.

"Assalamualaikum. Hello ye".

"Hello, ini Nasru ke?"

"Ye saya".

"Awak sudah hantar kunci rumah ke kedai saya?"

"Saya dalam perjalanan nie. Sekejap lagi saya sampai".


Aku melihat jam. Baru pukul 8.50 pagi. Aku berjanji dengannya pukul 9.00 pagi. Barangkali dia ingat orang Melayu kesemuanya tidak serius dengan janji mereka. Apa tu orang sebut JANJI MELAYU.

Janji bagai nak rak. Tapi sampainya lewat. Janji pukul 8.00 pagi, sampai pukul 10.00 pagi. Bila call dikatanya ON THE WAY. Sebenarnya masih lagi di atas katil. Itulah salah satu contoh sifat tipikal orang Melayu.

Aku tiba di kedainya pukul 8.54 pagi. Dia kelihatan terkejut melihat aku sudah sampai sebelum pukul 9.00 pagi. Awal 6 minit cukuplah untuk membuktikan kepadanya masih ada orang Melayu yang berpegang pada janji dan mementingkan masa.

Dia kelihatan tersenyum dengan penuh kehenseman. Sudah cute macam panda pulak aku tengok. Tetapi kenapa aku rasa macam nak bagi penampar atau penerajang kat dia nieh. Ish.

NMA: Dalam setandan pisang, tidak semuanya busuk kawan :).