Thursday, May 1, 2014

Duit & Jering

 
Image from Google


Kisah ini berlaku di negara Zimbabwe. Sila baca dan fahamkan. Macai-macai, sila belajar membaca dan mengira terlebih dahulusebelum memahami entri ini.

Kisah 1
"Saya bukan ROMPAK duit 8 billion tu. Saya ingatkan duit itu tidak bertuan. Jadi saya ambil dan manfaatkannya untuk menampung perbelanjaan keluarga dan kroni. Tambahan pula duit itu sudah lama terbiar. Ada juga saya bertanya kepada pimpinan lain siapa pemilik duit tetapi mereka juga tidak tahu. Bila saya mula mengutip dan menyeleweng duit tersebut, barulah pemilik sebenar muncul dan mengaku ia adalah kepunyaannya".

Hukuman: Bebas seumur hidup

Kisah 2
"Saya bukan CURI jering yang bernilai RM 8 tu. Saya ingatkan pohon jering itu tidak bertuan. Jadi saya ambil dan manfaatkannya untuk menampung perbelanjaan keluarga. Tambahan pula kebun itu sudah lama terbiar. Ada juga saya bertanya kepada penduduk sekitar siapa pemilik kebun tetapi mereka juga tidak tahu. Bila saya mula mengutip dan menjual jering-jering tersebut, barulah pemilik sebenar muncul dan mengaku kebun berkenaan adalah kepunyaannya".

Hukuman: Penjara seumur hidup

NMA: KHATAMKAN ilmu yang ada, bukan KHATANKAN yea... Oh yea, Selamat Hari Pekerja.

2 comments:

  1. Masa saya sekolah dulu kami namakan orang pertama tu ber " Otak Kexxxx ". Tapi, mengambil sempena jasa mantan PM kita ya mendakwa dia bijak, kita harus menjenamakan orang demikian ber " OTAK MAMAK ".

    ReplyDelete
    Replies
    1. otak geliga... licik dan bijak... bukan licik tapi bodoh... hihih...

      Delete