Sunday, April 20, 2014

Abuuuuuuu

Image from Google


Pada suatu petang yang aman dan damai, aku sedang menonton siaran ulangan siri tv, Hannibal di saluran Astruk, 701.

Gegendang telinga ini sempat merakamkan panggilan atau teriakan dari anak aku yang baru berusia 1 tahun lebih. Dia sedang duduk bermain sendirian tidak jauh dari ruang tamu.

"Abuuuuuu".

Aku memfokuskan pendengaran dengan penuh minat.

"Abuuuuuu". Dia bersuara lagi.

"Abu?". Siapa pulak gerangan nama yang anak aku sebut nie.

Aku memerhatikan dia. Risau jugak kot-kot dia berinteraksi dengan mambang atau entiti yang merbahaya.

"Abuuuuuu". Dia mengulangi panggilan itu dan kemudian aku nampak wife aku mendatanginya sambil tergelak.

"Bukan abu lah. Abi". Wife aku menegur.

"Abuuuuuu". Dia tetap dengan panggilan itu dan berlari mendapatkan aku.

Aku blur sekejap. Tak tahu nak gelak atau menangis.

NMA: Takpelah nak, abu pun abu lah, jangan panggil babun sudah.